Hello..!! sorry sbb dh lama xdak e3 baru. skang neh saya akn upload citer baru.. cadang nk buat cerpan je, tp tataw lah kowt2 tlebih jd e-novel.. Sorry I love you ni, adik saya punya idea. saya tlg tlis and tambah2 idea.. credits to my sister, ainaa.. please enjoy ye..

Luahkan je


ShoutMix chat widget

Friday, July 24, 2009

K!sah K!ta (5)

Part 5
  
“Pukul berapa Pak Long datang ma?” tanyaku pada mama yang sedang mengoreng ayam yang kuperap semalam.

“Entahlah,Kak Zu boleh tolong potong sayur tak? Yang tu bagi Intan je,”mama menegur Mama Zu yang mencuba untuk meangkat kuali untuk menggoreng Udang Mentega kesukaan papa.

“Alah tak ada apa-apa la kakak pun dah lama tak masak,”Mama Zu ni degil la.

Pak Long ialah abang kepada papa. Pak Long baru pulang dari U.K,hari ni baru nak melawat sebab banyak kerja. Dengar kata ada dua orang anak. Dua-dua lelaki. Seorang tua setahun dari aku seorang lagi belajar dekat luar negara. Beza umur dengan aku dekat tujuh tahun.

“Assalamualaikum,”kedengaran suara orang memberi salam dari luar pagar. Agaknya Pak Long dah sampai,aku terus masuk ke dalam bilik untuk tukar baju. Awal-awal lagi dah sedia.

“Waalaikumussalamwarahmatullah… Bang Long,tunggu apa lagi kat pagar tu masuklah,”kedengaran suara mama.

“Ni tengah tunggu Kak Long kamu ni. Apa la yang dibuatnya dari tadi tak keluar-keluar lagi. Ni Amirul Asyraff,anak bongsu abang,Man ke mana?” Rupa Pak Long macam orang surau.

“Abang Man kerja bang,kejap saya pergi panggil Kak Zu,”kata mama tapi aku dah bawa turun Mama Zu.

“Intan ni tahu-tahu je mama nak pergi ambil Mama Zu. Intan tengok Edry kejap,apalah yang di buat Dinas kali ni. Suka sangat usik Edry,”kedengaran suara Edry menangis di atas. Aku hanya naik ke atas setelah salam dengan Pak Long dan Mak Long.

Terkejut beruk aku tengok mamat yang kacau aku kat sekolah tadi ada kat sebelah Pak Long. Bukan beruk je gorilla pun kalah tau!

‘Nasib baik tak terganga tadi kalau tak malu aku.’ Lantas aku naik ke atas untuk melihat Edry dan Dinas.

Apalah yang dibuat Dinas kali ni. Suka sangat usik Edry. Walaupun dah berusia 11 tahun Edry akan menangis jika diusik oleh Dinas. Tetapi inilah yang mengeratkan hubungan antara kami semua.

“Kenapa ni,Ed? Kak Dinas kacau lagi ke? Kak Dinas nak kena ni,”kataku sambil berpura-pura mencubit Dinas.

“Aduh..!! Kakak ni,sakit tau tak?”Dinas pulak pura-pura merajuk. Pening kepala aku dengan budak dua orang ni.

“Dah.. Dah,jom turun Pak Long dengan Mak Long dah sampai,”kataku lalu mendukung Edry,disebabkan Edry lahir tak cukup bulan badannya kecil seperti budak berumur tujuh tahun.

Sewaktu aku turun papa dah balik dari kerja. Dia sedang berbual dengan Pak Long dan Mat Bangla,aku tak ingat la apa nama Mat Bangla tu. Edry terus mendapatkan papa yang duduk di sofa.

Aku dan Dinas terus menyalami papa. Dinas yang tidak berjumpa dengan Pak Long tadi menyalami Pak Long lalu duduk di sebelah papa. Aku baru nak ke dapur dengan Dinas tapi dia duduk di sebelah papa pulak.

“Papa,Intan ke dapur dulu ye. Jom Dinas,”geram betul la aku dengan perangai Dinas ni. Ada ke duduk menyibuk menyembang dengan orang tua-tua. Tak ada adab langsung.

“Oh,okey. Tu anak sulung Man dengan Lin. Yang lagi yang lagi dua ni anak dengan Zu. Yang sulung nama Intan Edriyana Natasha umur baru 15 tahun. Kedua Intan Edrinas Natalia,14,yang bongsu Ahmad Shahrul Edryan. Umur Edry dah berapa tahun?”papa tanya pada Edry yang sedang buat kerja sekolah.

“11 tahun la. Papa ni pelupa la,”Edry yang memang petah bercakap memarahi papa.

“Amboi pandainya dia. Sekolah dekat mana?”tanya Pak Long pula.

“Sekolah Kebangsaan Kuala Lumpur. Papa Ed lapar la,”kata Edry dan kebetulan mama dah siap masak.

“Ed lapar ye? Jemput makan Bang Long,Amirul. Kak Long dah tunggu dekat meja makan,”mama jemput Pak Long dan Mamat Bangla yang bernama Amirul tu makan.

No comments: